HomeSilniki

Silniki Opel Astra [K]

Silniki montowane w Oplach Astra K

Silnik 1.0 SIDI 1.4 Ecotec 1.4 SIDI 1.4 SIDI 1.6 SIDI
Typ benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność [cm3] 998 1399 1399 1399 1598
Oznaczenie Opel B10XFL
B14XE
B14XFL
B14XFT
B16SHT
Oznaczenie GM LE1 LV7 LE2 LE2 LWC
Moc/obroty [KM] 105/5500 100/6000 125/5600 150/5600 200/4700
Moment obrotowy/obroty [Nm] 170/1800 130/4400 245/2000 245/2000 300/1700
Średnica cylindra [mm] 74 74 74 74 79
Skok tłoka [mm] 77,4  81,3 81,3 81,3 82
Stopień sprężania 10,5  10,6  10 10 9,5

 

Silnik 1.6
CDTI
1.6
CDTI
1.6
CDTI
Typ diesel diesel diesel
Pojemność [cm3] 1598 1598 1598
Oznaczenie Opel

B16DTE
B16DTU

B16DTH B16DTR
Oznaczenie GM LWQ LVL LVK
Moc/obroty [KM]  95/3500
110/3500
136/3500 160/4000
Moment obrotowy/obroty [Nm] 280/1500
300/1500
320/2000 350/1500
Średnica cylindra [mm] 79,7  79,7 79,7
Skok tłoka [mm]  80,1  80,1 80,1
Stopień sprężania  16  16 16

Źródło: internet

 

Skrócone opisy silników




B10XFL
- Najmniejszy silnik znany z wcześniejszych modeli Opla - Adama i Corsy E.
Trzycylindrowa jednostka z aluminiowym kadłubem - zaprojektowana ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie hałasu, należy do rodziny SIDI, czyli silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Powietrze - nim zostanie zassane - jest sprężane w turbosprężarce i ochładzane w intercoolerze. Ponieważ kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą, sprężarka jest bardzo blisko silnika i mimo klasycznej konstrukcji z wastegate'em, jej wielkość pozwala na bardzo szybką reakcję na zmianę obciążenia silnika. Kolektor wydechowy i sprężarka są chłodzone cieczą. Pozwala to na szybsze nagrzewanie się silnika. Jest ono wspomagane przez pompę cieczy chłodzącej napędzaną paskiem wielorowkowym i wyłączaną w fazie rozgrzewania silnika.
Jednostka posiada zmienne fazy rozrządu, zarówno dolotu, jaki i wydechu. Napęd rozrządu jest realizowany łańcuchem. Drugi łańcuch napędza pompę oleju o zmiennym wydatku i wałek wyrównoważający, zintegrowane w jeden moduł.
Żeliwne cylindry oblano ciśnieniowo aluminium, również od góry w celu poprawy przylegania głowicy do kadłuba. Ten zaś, został usztywniony łożyskami głównymi wału w postaci płyty i dodatkowymi, żeliwnymi wkładkami. Wał korbowy jest odkuty ze stali, natomiast korbowody są spiekami metali proszkowych. Tłoki o specjalnie zaprojektowanych denkach mają optymalizować spalanie, a od spodu posiadają natrysk oleju poprawiający ich chłodzenie.

Moc maks. 77 kW (105 KM)/5500 obr/min.
Moment maks. 170 Nm/1800 obr/min.


B14XE - ...

Moc maks. 74 kW (100 KM)/6000 obr/min.
Moment maks. 130 Nm/4400 obr/min.

do góry


B14XFT - 4-cylindrowy brat silnika B10XFT. Posiada aluminiowy kadłub z żeliwnymi tulejami cylindrowymi i aluminiową głowicę zintegrowaną z kolektorem wydechowym.
Rezultatem jest zmniejszenie masy i szybsza reakcja turbosprężarki. Napęd rozrządu realizowany jest łańcuchem. Drugi łańcuch napędza pompę oleju. W przeciwieństwie do mniejszego brata, ten nie posiada wałka wyrównoważającego. Ma natomiast zmienne fazy rozrządu dla dolotu i wydechu. Wał korbowy jest kuty ze stali, korbowody to proszkowe spieki, a tłoki - o specjalnie wymodelowanych denkach - są wykonane z nadeutektycznego stopu aluminium (większa zawartość krzemu w stopie zmniejsza rozszerzalność cieplną tłoka).
Podobnie jak cała rodzina silników sidi, również ten został zaprojektowany z naciskiem na cichą pracę i wyposażony w szereg  rozwiązań mających zmniejszyć emisję hałasu.

Moc maks. 110 kW (150 KM)/5600 obr/min.
Moment maks. 245 Nm/2000 obr/min.

B14XFL - słabsza wersja silnika B14XFT. Zmiany mocy dokonano poprzez modyfikację oprogramowania sterującego silnikiem.

Moc maks. 92 kW (125 KM)/5600 obr/min.
Moment maks. 245 Nm/2000 obr/min.
arrow


 


B16DTE - Słabsza odmiana silnika B16DTH. Zmieniono tłoki, korbowody i oprogramowanie sterownika.

Moc maks. 70/81 kW (95/110 KM)/3500 obr/min.
Moment maks. 280/300 Nm/1500 obr/min.


B16DTH - pierwszy diesel Opla z aluminiowym kadłubem, wytrzymującym szczytowe ciśnienia obiegu dochodzące do 180 barów, zastępujący jednostki o poj. 1.7l. Montowany jest już w Astrze J.
Dolna płyta łącząca ze sobą łożyska wału korbowego również wykonana została ze stopu aluminium. Napęd rozrządu realizowany jest częściowo za pomocą kół zębatych, a częściowo za pomocą łańcucha od strony sprzęgła, a sam układ umożliwia zmianę faz otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych. Silnik posiada szereg rozwiązań mających zredukować tarcie, hałas i zapotrzebowanie na moc. Są to m.in. dźwigienki popychaczy z łożyskami igiełkowymi, pompa oleju o zmiennym wydatku, odłączana pompa układu chłodzenia i szereg okładzin tłumiących dźwięki.
W celu poprawy chłodzenia tłoków zastosowano natrysk oleju na ich denka. Jednostka posiada turbosprężarkę chłodzona cieczą, ze zmienną geometrią kierownic spalin, a maks. ciśnienie doładowania wynosi 1,7 bara. Układ wtryskowy dostarcza paliwo pod ciśnieniem do 2000 barów i podziałem na 10 faz jeśli jest taka potrzeba. Dzięki temu silnik odznacza się wyjątkową kulturą pracy.
Proces spalania jest monitorowany przez piezoelektryczne czujniki ciśnienia zintegrowane ze świecami żarowymi.
W celu spełnienia norm czystości spalin Euro 6 zastosowano chłodzony cieczą zawór EGR, system selektywnej redukcji katalitycznej i wtrysk roztworu mocznika do układu wydechowego. Ma to na celu zmniejszenie ilości tlenków azotu w spalinach.
Silnik łączy ze skrzynią biegów sprzęgło współpracujące z dwumasowym kołem zamachowym.

Moc maks. 100 kW (136 KM)/3500-4000 obr/min.
Moment maks. 320 Nm/2000 obr/min
do góry

 


 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.