Wtryskiwacz MPI

Budowa i zasada działania wtryskiwacza przeznaczonego do stosowania w systemach wielopunktowego wtrysku pośredniego, na przykładzie jednostki Siemens Deka z silnika Z22SE.
Stosowany również w innych samochodach z koncernu GM napędzanych silnikiem L61.
fot20Jest to wtryskiwacz dwuotworowy, "wysokoomowy" (impedancja cewki ok 12Ω w 20oC) o wydajności 225cm3/min przy ciśnieniu 3 barów i 252cm3/min, przy 3,8 bara.
Wewnątrz możemy rozróżnić kilka głównych komponentów:
fot21Obudowa z gniazdem elektrycznym, w której umocowana jest cewka elektromagnesu. Od strony listwy paliwowej jest - uszczelniający to połaczenie - oring i wciśnięty w otwór wlotowy mały, plastikowy filtr
fot22Następnie elementy ruchome, czyli sprężynka dociskająca iglicę i zespół gniazda z którym iglica współpracuje.
fot23Widzimy u góry iglicę z zakończonym sferycznie czubkiem. Na dole dodatkowe sitko, właściwe gniazdo uszczelnione oringiem, dzyszę z dwoma otworami i dociskającą całą "kanapkę" stożkową podkładkę.
Całość zawalcowana jest na końcu drugiej, dolnej części obudowy wtryskiwacza.
Ta z kolei wciśnięta jest w górną obudowę i po uszczelnieniu cewki oringami również zawalcowana tak, że całość tworzy jeden zespół zabezpieczony przed wyciekami paliwa.
Wtryskiwacz jest - w tym przypadku - osadzony w głowicy, a połączenie uszczelnione oringiem. Dodatkowa plastikowa tulejka centruje wtryskiwacz w otworze. Bardzo często wtryskiwacze są osadzane w końcowym odcinku kolektora dolotowego tuż przy kołnierzu mocującym go do głowicy. Ma to na celu takie skierowanie strugi paliwa, żeby trafiała ona na zawory dolotowe.
Zobaczmy ogólny przekrój:
fot24Na zielono zaznaczono obszary wypełnione paliwem.
Przepływa ono - od góry - przez filtr, dalej do komory sprężyny w której, przez szczelinę pomiędzy iglicą i rdzeniem elektromagnesu wypełnia przestrzeń wewnątrz karkasu cewki (zaznaczonego na żółto). Zwiększa to przewodność cieplną i pomaga chłodzić uzwojenie cewki podczas pracy.
Dalej, przez dwa otwory w iglicy, przedostaje się do komory stanowiącej mały zasobnik, skąd - po otwarciu wtryskiwacza - przepływa przez sitko i wydostaje się przez otworki w dyszy.
Poniżej porównanie przekrojów w stanie zamkniętym po lewej i otwartym po prawej.
fot25Po podamiu napięcia na cewkę, przepływający prąd wytwarza pole elektromagnetyczne, które przyciąga iglicę do rdzenia. Powstaje szczelina którą przepływa paliwo. Przechodząc przez dwa otworki w dyszy zostaje rozpylone w kształt dwóch stożków z których każdy trafia na zawór dolotowy.
W tym typie prąd sterujący jest podawany cały czas wtrysku z takim samym natężeniem.
Jest on ograniczony naturalnie przez wysoką impedanję cewki.

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.