HomeDział technicznyNapraw to samZ14XEP wymiana pompy wody [H]

Z14XEP wymiana pompy wody [H]

Wymiana pompy cieczy chłodzącej w Z14XEP [H]

Zdjęć za bardzo nie robiłem ale postaram się opisać w miarę dokładnie tę czynność.

1. Zdejmujemy obudowę filtra powietrza. Rura od przepustnicy do obudowy filtra przymocowana jest opaską na klucz sześciokątny 7mm.
2. Spuszczamy płyn. W chłodnicy stojąc przodem do auta po prawej stronie jest korek spustowy. Płyn i tak cały nie zleci, bo spora jego część zostaje w bloku.
Można też odkręcić korek spustowy na pompie cieczy, jest przy ostatniej dolnej śrubie (dokładnie nad nią).
fot1924W oryginale jest na torx, chyba T30.
3. Luzujemy lekko śruby prawej podpory silnika - poduszki przy nadwoziu oraz łapy w bloku.
4. Podpieramy silnik lewarkiem/żabą, ja zastosowałem gruby gumowy krąg oraz podnośnik hydrauliczny podstawiony pod miskę olejową.
5. Odkręcamy łapę z bloku (3 śruby Torx nasadowy - bodajże E14) i śruby od poduszki. Tutaj polecam też odkręcić samą poduszkę od podpory, potem łatwiej prawidłowo zamontować podporę w bloku.
6. Luzujemy śruby koła pasowego (torx E12).
7. Zakładamy nasadowy torx na napinacz paska wielorowkowego i przekręcamy klucz w prawo, napinacz zwolni nacisk i można wyjąć bezpiecznie pasek.
Tu oczywiście nasuwa się wniosek, że do wymiany paska trzeba odkręcić poduszkę silnika.
8. Zdejmujemy koło pasowe pompy cieczy.
9. Teraz kolejno odłączmy przewody cieczy od pompy, odpinamy wtyczkę z czujnika temperatury cieczy.
10. Ja odkręciłem od razu obudowę termostatu.
11. Przystępujemy do demontażu pompy cieczy. Jest na 9 śrubach torx. Ja użyłem nasadowego 8mm, pasuje bardzo dobrze, poza tym śruby naprawdę są lekko dokręcone.
12. Przy demontażu warto przygotować sobie kawałek tektury i każdą śrubę wbijać w odpowiednie miejsce, bo są różnej długości. W książce Sam Naprawiam natknąłem się na błędy związane z umiejscowieniem tych śrub. Jak ktoś nie przygotował sobie tektury, to głębokość otworów warto sprawdzać kawałkiem czegoś cienkiego o długości około 10cm.
Tak wygląda zdjęta pompa:
fot1925Powód wymiany? Ułamany plastikowy króciec przewodu grzania przepustnicy. Próbowałem to zaślepić, niestety przy wydłubywaniu resztek plastiku pękł mi wykrętak, którego już nie mogłem usunąć.
W przeciwnym razie można próbować tego:
http://forum.opel24.com/topic/37051-zlamany-krociec-pompy-wody-corsa-12-16v/
Przy gwintowaniu i tak kilka opiłków wleci do środka, jak nie opiłków to resztki ułamanego króćca.
Ja nie wiedziałem z czego dokładnie leci płyn, więc już miałem zamówioną pompę, potem w jednej chwili urwał się króciec i wyciek objawił się fontanną pod maską.
Dobrze ale mamy zdjętą pompę, oryginalnie jest na metalowej uszczelce, zamienniki pompy mogą mieć papierową, ja tak miałem. Zdecydowałem na zakup drugiej oryginalnej uszczelki pod pompę oraz uszczelki termostatu.
Numery katalogowe i ceny w ASO:
uszczelka pod pompę - 13 34 637 - 19,99zł
uszczelka pod obudowę termostatu - 13 38 860 - 8,06zł
pompa wody w ASO (z czujnikiem) - 13 34 145 - 536,28zł
koncentrat płynu 3L - 1940663 - 21zł/L
Płyn można wlać każdy inny, ja zdecydowałem na oryginalny, wcześniej zalany był Hepu G12.
13. Pompę jak zdjąłem to powierzchnia przylgowa była czysta, blok również, więc za wiele czyszczenia nie miałem.
14. Łapiemy pompę wszystkimi śrubami pamiętając, żeby montować śruby odpowiedniej długości w zależności od miejsca.
W razie czego Etzold podaje:
fot19262- śruby długie, 3- śruby krótkie
Jednak jak pisałem, u mnie był błąd, na pewno w śrubie między czujnikiem a króćcem, bo podał że jest długa a jest krótka, dlatego warto porządkować sobie śruby, będzie najpewniej.
Lekko przykręcamy więc pompę wszystkimi śrubami, a finalnie na przemian każdą śrubę momentem 8Nm, więc leciutko.
Reszta w odwrotnej kolejności.
Zalewamy płyn, mi weszło 4L i jeszcze rano dolałem jak się układ dobrze odpowietrzył i silnik ostygł.
Nie pisałem jakie klucze w którym miejscu, bo nie mam pamięci do tego, ale trzeba mieć takie narzędzia jak:
- podnośnik/lewarek,
- klucze nasadowe torx, z tych które używałem to na pewno E12, E14, E16.
- przydałby się nasadowy torx do odkręcenia śrub od pompy, ale tu można używać nasadowego 8mm.
- bit torxowy T30,
- nasadka 7mm
- szczypce to opasek samozaciskowych
Warto przeczyścić gwint w nadwoziu pod poduszką silnika, a śruby pokryć cienką warstwą smaru, w przyszłości nie będzie problemów z wykręceniem poduszki.
Momenty dokręcania śrub:
- śruby pompy 8Nm,
- podpora do bloku - 50Nm,
- poduszka do nadwozia - 35Nm,
- poduszka do podpory - 55Nm
- koło pasowe - 20Nm

analyzer64

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.