HomeDział technicznyNapraw to samDemontaż mechanizmu wycieraczek i prosta regeneracja [G]

Demontaż mechanizmu wycieraczek i prosta regeneracja [G]

Demontaż mechanizmu wycieraczek i prosta regeneracja [G]

Zaczynamy od demontażu ramion wycieraczek, mocowane są na klucz 13, polecam cienkościenną nasadkę.
Po zdjęciu ramion, zdejmujemy uszczelkę podszybia, uszczelka maski i ściągamy podszybie.
Taki widok zastaniemy:
fot1883Mechanizm przykręcony jest na 4 wkręty, rozmiar klucza - 8mm.
Wykręcamy wkręty, odłączmy wiązkę przewodów.
Na zdjęciach widoczny jest mechanizm Boscha, na poniższym porównanie Bosch i Valeo.
fot1884Zdejmujemy gąbczastą osłonę sworznia.
fot1885Dla wygody czyścimy sworzeń szczotką drucianą, ja użyłem mosiężnej.
fot1886Teraz zdejmujemy zawleczkę oraz gumowy pierścień uszczelniający.
fot1887Do wyciągnięcia zawleczki użyłem cienkiego szpikulca, może być też cienki płaski śrubokręt, bo zawleczka nie jest mocna, schodzi lekko.
fot1888Po zwolnieniu zawleczki i uszczelki trzeba użyć młotka i stuknąć sworzeń, żeby wyszedł. Po latach ciężko wychodzi, polecam użyć gumowego młotka, żeby nie zniszczyć gwintu na sworzniu.
fot1889Powinien ukazać nam się taki widok, lub nawet gorszy, dodam że podobną operację przeprowadzałem zeszłej zimy i u mnie widok jest taki, a dlaczego to później napiszę.
fot1890Sworzeń dokładnie czyścimy uważając żeby nie zgubić podkładki ślizgowej, można zdjąć oczywiście, tylko pamiętać w którym miejscu była.
W tym miejscu trzeba zaznaczyć, żeby zbyt mocno nie zeszlifować sworznia, bo będzie za duży luz, ma być gładko ale nie zdarte do żywego, bo luzy będą spore.
Całość smarujemy smarem.
fot1891Składamy w odwrotnej kolejności i zabieramy się za drugą stronę. Analogicznie.
Możemy przesmarować również przeguby kulowe. Są one osłonięte gumowymi zaślepkami.
Jeśli sworzeń ma duży luz boczny to można postarać się dotoczyć podobny na niewielki nadwymiar i skręcić go śrubą lub zanitować ponownie.
Ja zmieniłem mechanizm (z Boscha na Valeo, pasuje wszystko oprócz obudowy silniczka), ponieważ skakały mi wycieraczki, a inne metody - wymiana wycieraczek, smarowanie ramion na łączeniu sprężynowym, czyszczenie szyby różnymi specyfikami, to pomagało oczywiście ale na krótko i przy temperaturach powyżej 15oC. Przy temperaturze około 7oC wycieraczka pasażera skakała mocno, a przy tym było też słychać charakterystyczne terkotanie dobiegające spod podszybia.
Jako ciekawostkę lub nie, dodam że pasują ramiona z Vectry B. Kierowcy jest krótsze o około 1,5cm, natomiast pasażera o około 2cm. Zakładając ramię kierowcy od VB wycieraczka sięga nieco dalej lewej krawędzi szyby, więc bok mamy bardziej czysty.
Tak więc jeżeli zimą staną Wam wycieraczki, albo będą przesuwały się z dużym oporem to taka naprawa na pewno pomoże.

analyzer64

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.