HomeDział technicznyNapraw to samZałożenie tempomatu do Opla Astry [G] (II) X20DTL

Założenie tempomatu do Opla Astry [G] (II) X20DTL

Założenie tempomatu do Opla Astry [G] (II) X20DTL

Najpierw trzeba zacząć od sprawdzenia co mamy na wyposażeniu w samochodzie. A dokładniej czy mamy kostkę, by podłączyć tempomat. By to sprawdzić trzeba odkręcić 2 śrubki. Skręcamy kierownicą tak aby ukazała nam się zaślepka, którą zdejmujemy i odkręcamy śrubkę.
fot1873Przekręcamy teraz kierownice o 180 stopni i odkręcamy drugą śrubkę
fot1874Następnie pod kierownicą, od spodu odkręcamy trzecią śrubkę (śrubka jest na torox, nie krzyżak).
fot1875Po odkręceniu trzech śrubek zdejmujemy górną osłonę. Ukaże nam się wtedy taki widok
Zdejmujemy górną osłonę i odkręcamy 2 srubki. Odchylamy plastik dolny w doł, ale go nie wyciągamy, chyba że będzie to konieczne. Odsuwamy go w dół gdyż łatwiej wtedy wyjąc manetkę.
fot1876Teraz przechodzimy do etapu szukania czarnej wtyczki 4-pinowej. która wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Jest to 4 pionowa kostka, od tempomatu. Zazwyczaj przyklejona taśmą do wiązki przewodów, ale zdarza się, że potrafi być z drugiej strony, lub lekko ukryta. Trzeba dobrze poszukać.
fot1877Jeżeli ją mamy to połowa sukcesu za nami. Kolejnym etapem jest sprawdzenie czy mamy czujnik sprzęgła. W dieslach był on montowany standardowo, więc nie sprawdzełem u siebie czy takowy występuję. W silnikach benzynowych zaczynają się schodki, gdyż nie w każdym jest elektroniczny pedał gazu. Ale wrócmy do omawianego diesla. Gdy mamy kostkę wystarczy zakupić manetkę z tempomatem taką jak poniżej na zdjeciu:
fot1878Manetka z tempomatem różni się od tej bez tempomatu tym, że ma wiązkę kabli z kostką. Od góry manetka z tempomatem, niżej bez tempomatu.
fot1879Na allegro jest sporo manetek. Mi koledzy na forum doradzili oryginalną, używaną manetkę GM. Co do nowych ,,zamienników’’ nie wiadomo jak się sprawują po dłuższym czasie. Koszt takiej oryginalnej manetki to ok. 15 zł + koszt wysyłki. Gdy posiadamy już manetkę wystarczy ją założyć. Od góry i od spody manetki są zatrzaski, które trzeba wcisnąć by wyjąć manetkę.
Gdy wyjmiemy manetkę wystarczy odczepić kostkę, która również jest na zatrzaskach.
fot1880Podłączamy  nową manetkę do kostki, oraz wiązkę tempomatu do czarnej 4 pinowej kostki.
fot1881Wsadzamy manetkę w zatrzaski i skręcamy wszystko.
Mała uwaga przy składaniu górnego plastiku: musimy włożyć tak plastik by zaznaczony na zdjęciu element wszedł odpowiednio na swoje miejsce, inaczej nie będziemy mogli spasować górnego i dolnego plastiku. Ciężko to pokazać na zdjęciu, ale jaśniej będzie, gdy wiadomo będzie na co zwrócić uwagę. Po skręceniu osłon zostaje nam wypróbować tempomat. Ja nie musiałem nic programować, ale zdarzają się przypadki, że trzeba aktywować tempomat.
fot1882

Mortin

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.