HomeDział technicznyNapraw to samRegeneracja rozrusznika [F]

Regeneracja rozrusznika [F]

Regeneracja rozrusznika [F]

Do regeneracji rozrusznika zmusiły mnie dwie rzeczy:
Zdjęta głowica co znacznie polepsza dostęp do rozrusznika oraz manual kolegi maoie dotyczący wymiany stojana w rozruszniku D6RA dostępny pod adresem:
http://www.astra.auto.pl/dzial-techniczny/napraw-to-sam/332-wymiana-stojana-rozrusznika-opel-astra-f
Z którego brałem poradę i inspirację, no i kilka materiałów, za co myślę, że nasz forumowy kolega się nie obrazi.
Regeneracja rozrusznika:
Potrzebne rzeczy to tulejki do rozrusznika, szczotki ze szczotkorzymaczem, preparat w aerozolu do czyszczenia hamulców, smar (ja użułem do łożysk), olej wazelinowy, zestaw narzędzi: klucze oczkowe i nasadowe, śrubokręt płaski, klucze imbusowe (lub torxowe w zależności jakie są w rozruszniku użyte śruby), wiertło do rozwiercenia nitów, pilnik to metalu lub szlifierka dremel, nitownica i nity 6,4x3,2mm.
Browarek albo dwa bo auto i tak nie jeździ :D
Poniżej wymiary łożysk (tulejek):
12,03x15,04x10
6,02x10,04(kołnierz 13,08)x8,6
18,02x22,04x5
6,02x9,04x7
Nie będę opisywał wyjęcie rozrusznika, dobrze to zrobił kolega maoie.
Zaczynamy od rozrusznika i wstępnego oczyszczenia go z kurzu i brudu:
fot1855Zaczynamy od odkręcenia nakrętek zaznaczonych na czerwono, będą potrzebne klucze 13 i 8.
fot1856Po odkręceniu nakrętek oraz zdjęciu obudowy komutatora ukazuje się nam jedna z najczęściej regenerowanych części w rozrusznikach (tu zdjęcie już po wymianie szczotek):
fot1857Dalej demontujemy szczotkotrzymacz pociągając go do góry. Tu zwracam szczególną uwagę, częstą awarią jest pęknięty szczotkotrzymacz, powodem są tego różne przyczyny: pukanie w obudowę w nadziei, że szczotki się odblokują, brak delikatności przy montażu nowych szczotek lub też najnormalniej pękło samo z się. Na zdjęciu nie widać izolatorów na szczotkach oraz sprężyny dociskającej te szczotki do wirnika.
Dalej zabieramy za rozbieranie rozrusznika od drugiej strony.
Tu posłużyłem się zdjęciem z manuala dotyczącego wymiany stojana stworzonego przez kolegę maoie, odkręcamy śrubki zaznaczone na zdjęciu i zdejmujemy obudowę:
fot1680Po zdjęciu obudowy, zabieramy się za rozwiercenie nitów zaznaczonych żółtym kolorem:
fot1856Możemy teraz zdjąć mocowanie i sam elektromagnes od obudowy rozrusznika oraz przekładnie planetarną.
Na tym etapie możemy przystąpić do czyszczenia, polecam założyć rękawice gumowe ochronią nasze dłonie od mocnego i dość trwałego zabrudzenia przez stary smar, pyłek powstaly przy ścieraniu się szczotek.
Darowałem sobie dalsze rozbieranie przekładni planetarnej, użyłem środka do czyszczenia hamulców w aerozolu, dobrze rozpuszcza stary smar, duże ciśnienie pozwala szybko wszystko wypłukać no i szybko paruje:
fot1858Po odkręceniu śrubek od mocowania elektromagnesu będziemy w stanie wyjąć sam elektromagnes i go rozłożyć, trzpień pracujący potraktowałem delikatnym papierem ściernym, środek wyczyściłem i na smarowanie dałem oleju wazelinowego.
Aby wyjąć wirnik z korpusu należy zdjąć „kapsel” wyjąć podkładkę blokującą oś wirnika w korpusie:
fot1859Po wyjęciu wirnika z obudowy korpusy zabrałem się za jego oczyszczenie, tu z pomocą również przyszedł mi aerozol do czyszczenia hamulcy, przed:
fot1860Po
fot1861Tu warto się przyjrzeć w jakim stanie są magnesy i jak wygląda ich przymocowanie.
Często magnesy są popekane, bo wielu ludzi w przypadku zawieszenia się rozrusznika stuka w niego kijem, młotkiem lub innym narzędziem, które jest pod ręką a wina często nie leży po stronie korpusu, więc za co dostaje bęcki?
Teraz można zabrać się wymianę tulei w których obraca oś wirnika, które z czasem się zuzywają i wirnik pracuje ciężej.
Aby wyjąć stare tuleje użyłem nasadki większej rozmiarem od tulei delikatnie za pomocą śrubokręta i młotka wybiłem ją:
fot1862Aby założyć nową tuleje użyłem śrubki z nakrętką i podkładek:
fot1863Tak wygląda to już po wymianie:
fot1864

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.