HomeDział technicznyNapraw to samZmiana źródel światła w zegarach, TID i przyciskach [F]

Zmiana źródel światła w zegarach, TID i przyciskach [F]

Zmiana źródel światła w zegarach, TID i przyciskach

Każdy właściciel iluśtam letniej Astry F stanie kiedyś w obliczu ciemności jaką pokryją się kontrolki jego bolidu.
Pierwsza rzecz jaką zrobiłem po kupieniu rdzawka (tak pieszczotliwie ochrzciłem mojego złotego kombiaka). Postanowiłem przywrócić światło w panelu wiatrów i temperatur, zgodnie z setką manuali wymieniłem trzy felerne żarówki, na oryginalne philipsy.
Pierwsza padła po roku, na szczęście walnięcie z prawej strony przywracało na chwilę podświetlenie wentylatora.
Kolor moczu strasznie mnie denerwował, żaróweczki zegarów były ciemne jak diabli nawiew i temperatura też.
Na Allegro kupiłem gotowe diody (podobnież zgodne z oryginałem), wcześniej sam składałem moduły świecące ale nie opłaca się szkoda czasu. W ten sposób wymieniłem podświetlenie we włączniku świateł regulatorze kąta pochylenia świateł i przyciskach świateł przeciwmgielnych

Najbardziej newralgiczną częścią jest deska rozdzielcza, z opisów w necie wiedziałem że folia drukowana jest dosyć wrażliwa na jakość oprawek wkładanych w gniazda, zgłębiłem temat i okazało się że nasze żaróweczki odpowiadające za podświetlanie konsoli zegarowej to Osram 2722MF 2W 12v najważniejszy parametr to grubość laminatu do którego pasuje cokół czyli magiczne 1.6mm choć czasem jest opisywana jako żarówka do laminatu 2mm (?). Chyba takie same są w TID. Zmodyfikowałem je tak samo jak w konsoli.

http://catalog.myosram.com/?~language=PL&;~country=&it_p=4008321096814
W katalogu ma kolor turkusowy ale w opisie stoi "lime green"
Postanowiłem wykorzystać istniejące cokoły i osadziłem w nich diody kupione na Allegro.
Jak wyciągnąć żarówki zegarów i TID-a?
Odkręcamy maskownicę zegarów zdejmujemy osłonę kolumny kierowniczej, obie manetki wyciągamy z zatrzasków będzie łatwiej wyjąć maskownicę. Następnie wykręcamy trzy śruby mocujące zegary,otwieramy maskę i znajdujemy nakrętkę przy skrzyni biegów którą dokręcona jest linka prędkościomierza. U mnie przy x16xel miejsca jest tyle co kot napłakał, gdy w końcu wymacałem nakrętkę. Dobrze wpierw oczyścić okolice jakąś szczotką z grubym drutem nylonowym lub drobnym stalowym, przez lata zbiera się tam sporo różności Odkręca się ciężko, miałem wrażenie że pancerz zaklinował się z nakrętką i obraca się razem z nim.
Dobrze jest od strony silnika popsikać smarem silikonowym dławnice (to gumowe coś przez co przechodzi pancerz do kabiny) linki prędkościomierza by pancerz płynnie się przesuwał podczas wyciągania i późniejszego wsuwania licznika.
Wyciągamy parę centymetrów konsolę z zegarami. Mamy po dwie żarówki z lewej i dwie z prawej strony (widać je gdy lekko przekrzywimy zegary).
Zdecydowałem się niczego nie rozpinać, za dużo można skopać, a ja tylko wymieniam żarówki
1. Wykręcam oprawki z oryginalnymi żaróweczkami, jak widać są prawie czarne nic dziwnego że świeciły jakby chciały a nie mogły.
fot1745Jeżeli chodzi o TID

Ta guma która stanowi półeczkę przed wyświetlaczem TID jest ściągana. Kładziemy trzy cztery palce na gumie i wykonujemy ruch przypominający "wypychanie" mocno naciskając opuszkami palców na gumę wpychając ja w kierunku TID-a. Gdy się pofałduje ściągamy ją i widzimy cztery śrubki. Wykręcamy te jasne bliżej środka TID-a.
Teraz troszkę gimnastyki i wyciągamy TID jakimś haczykiem. Z tyłu są zielone oprawki które wykręcamy. To wszystko
fot1746Widać cztery śrubki dwie jaśniejsze "uwalniają" TID-a
fot1747Modyfikujemy żaróweczki

Wyciągamy blaszki stykowe wciskając zaczepy klinujące do środka. Usuwamy resztki starych drucików, ja zrobiłem to dremelkiem i walkiem z nasypem diamentowym.
fot1748fot1749fot17502. Z kupionej żaróweczki w identyczny sposób usuwamy diodę wraz z opornikami, przeszczepimy ja do oryginalnych cokołów. Najlepiej kupić diodę o dużej mocy " z dużym oczkiem" Te na zdjęciach mają po trzy punkty świecące w oczku.
fot1751Teoretycznie te diody powinny pasować ale nie radzę próbować, po sprawdzeniu wymiarów trzeba było jej jeszcze oszlifować. Lutujemy do blaszek przywracamy zaczepy które wcześniej dogięliśmy, i wsuwamy w szczeliny cokołu aż się zatrzasną. Dociskamy diody.
fot1752fot1753fot1754Gotowe, oczywiście musimy sprawdzić przed zamknięciem całej konsoli zegarów czy ustawiliśmy diody w odpowiedniej polaryzacji. Efekt jest bardzo miły dla oka.
fot1755Skoro uporaliśmy się z zegarami czas na kontrolki klimatyzacji i obiegu zamkniętego.
Czemu inżynierowie Opla zdecydowali się na takie utrudnienie podczas ich wymiany nie wiem.
Postanowiłem to naprawić

Za parę złoty kupiłem cały przełącznik, zapoznałem się z jego konstrukcją i zacząłem poprawki:) Wpierw zamieniłem żarówki na diody, nie takie zwykłe zresztą widać. Ich niezwykłość polega na obojętności na polaryzację oraz na tym że mają trzy świecące w różnych kierunkach diody. (Allegro słowo klucz "ŻARÓWKA LED T5 3SMD 1210 0,18W" )
Rozwiązanie było super ale musiałem jedną z diód przesunąć na front, całość byłą za wysoka i przycinały się przyciski. Zamontowałem całość ale chyba jeden z lutów był nie dokładny i jeden z przycisków zaczął po dwóch dniach mrugać. Porażka znowu trzeba rozbebeszać cały panel.
fot1756Wtedy wpadłem na pomysł by diody były wymienne. Nakładki są zdejmowane. Zamiast lutować dorobiłem z widocznych elementów wsuwki troszkę zmodyfikowałem płaskoszczypce z supermarketu za całe 10zł i mam wymienne diody, gdy te padną wsadzę inne zdejmując tylko nasadki.
Poniżej co i jak myślę że fotki są klarowne.

Wsuwki
fot1757Dioda już przelutowana.
fot1758Pierwsza wsuwka.
fot1759Widok diody i wsuwek
fot1760Podfrezowania
fot1761Obie diody na swoich miejscach. Te kliny na które nachodzą diody też trzeba leciutko zmniejszyć by diody nie wystawały za bardzo. "Dolna dioda musi się znaleźć w okienku.
fot1762Teraz musimy wymyślić coś co nam te diody wyjmie/włoży.
fot1763fot1764Ok i gotowe, muszę jeszcze coś zrobić by markery pokręteł się świeciły, samą konsolę podświetliłem tymczasowo jak na fotce poniżej
fot1765
W czasie prac spaliłem, nie wiem w jaki sposób bezpiecznik, tak że wszystko zdechło w zegarach. Znalazłem go nazajutrz multimetrem ale trochę pietra miałem. Dlatego nie biorę odpowiedzialności za to jeżeli ktoś coś spali.

Pozdrawiam

FDK

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.