HomeDział technicznyNapraw to samWymiana czujnika Halla [F]

Wymiana czujnika Halla [F]

Przedstawiam Państwu opis wymiany czujnika prędkości wałka rozrządu w aparacie zapłonowym firmy Bosch z jednopunktowego silnika 1.4l.
Objawem uszkodzenia tego elementu jest niemożność uruchomienia silnika - brak iskry i paliwa. Diagnostyka jest prosta i polega na odłączeniu wtyczki czujnika, włączeniu zapłonu i zwieraniu środkowego pinu wtyczki do masy. Przy sprawnym układzie elektrycznym samochodu, podczas takiej operacji słychać cykanie wtryskiwacza, a na świecy pojawia się iskra.
Ten czujnik nie chciał współpracować, więc konieczna była wymiana.

Potrzebne nam będą:
płaski śrubokręt, klucz 13, mały młotek, mały przecinak albo rysik, śrubokręt gwiazdkowy i sworzeń Ø 4 mm.

Zaczynamy od zaznaczenia rysikiem położenia aparatu względem obudowy wałka rozrządu. Uchroni nas to przed koniecznością ustawiania kąta wyprzedzenia zapłonu po całej operacji.

Kolejny krok to odłączenie wtyczki czujnika.

 Wymiana czujnika halla [F]

Łapiemy wtyczkę jednocześnie przyciskając drucianą zawleczkę (zielona strzałka) i pociągamy (czerwona strzałka).
Śrubokrętem odpinamy zawleczki [1] mocujące kopułkę rozdzielacza i - kluczem 13 - odkręcamy nakrętkę [2] dociskającą widełki [3]. Po wyjęciu widełek wyciągamy aparat zapłonowy z obudowy wałka rozrządu.
Wyciągamy palec rozdzielacza z osi i zdejmujemy czarną, plastikową osłonkę.

 Wymiana czujnika halla [F]

Dalej, przy pomocy sworznia i młotka wybijamy kołek rozprężny ustalający sprzęgło aparatu.

 Wymiana czujnika halla [F]

Można teraz zdjąć sprzęgło z osi i wyciągnąć wałek wraz z kołem impulsowym z obudowy aparatu. Należy przy tym uważać, żeby nie zgubić podkładek, które są na obu końcach wałka. Choć nie ma znaczenia w jakiej pozycji zamontujemy z powrotem sprzęgło, należy zapamiętać w jakiej pozycji względem rowka na palec się znajduje. Jest to ważne, ponieważ jeśli założymy je obrócone o 180o, to trzeba będzie obrócić wszystkie przewody wychodzące z kopułki również o 180o. Przy fabrycznym ułożeniu przewodów trzpień sprzęgła "patrzy" w tę samą stronę co elektroda na końcu palca rozdzielacza założonego na wałek.

 Wymiana czujnika halla [F]

Pora na demontaż czujnika.
Śrubokrętem gwiazdkowym odkręcamy dwa wkręty i wysuwamy nieszczęśnika do góry.

 Wymiana czujnika halla [F]

Kupić możemy cały czujnik z obudową, bądź sam element pomiarowy.

Wystarczy wysunąć jedną część z drugiej.

 Wymiana czujnika halla [F]

Montażu dokonujemy w odwrotnej kolejności.
Aparat wsuwamy w obudowę tak, żeby trzpień sprzęgła wszedł w otwór w czole wałka rozrządu. Po ustawieniu aparatu względem obudowy (na znaczki, które wykonaliśmy na początku rysikiem) przykręcamy widełki momentem 8 Nm.

Orochimaru

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.