HomeDział technicznyNapraw to samNaprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Przedstawiam krótki poradnik naprawy pochłaniacza par paliwa.

Najczęstszą usterką tego elementu jest uszkodzenie gąbki, która zapobiega wydostawaniu się zeń węgla aktywnego. Granulki węgla są porywane z zasysanym powietrzem i zatykają zaworek i wężyki odpowiedzialne za odpowietrzenie zbiornika paliwa i regenerację pochłaniacza.

Sam pochłaniacz znajduje się nad prawym przednim nadkolem.
Są dwie drogi, żeby się do niego dostać:
1. demontaż błotnika. Wiąże się to z demontażem i koniecznością ponownego ustawiania przedniej, prawej lampy, dlatego lepszym wyjściem jest:
2. zdjęcie plastikowego nadkola.
Zaczynamy od odkręcenia koła. Nie jest to niezbędne, ale ułatwia pracę.
Następnie odkręcamy dwa wkręty mocujące nadkole do zderzaka, dwie nakrętki od strony drzwi i wyciągamy cztery kołki rozporowe (po uprzednim wypchnięciu z ich środka plastikowych trzpieni), z czego jeden kołek mocuje nadkole od spodu do progu.
Teraz wystarczy wyciągnąć cały element i od spodu zobaczymy zbiornik pochłaniacza.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]
fot. tosh

Podłączone są do niego trzy wężyki:
A - wlot par paliwa z baku,
B - wylot do kolektora ssącego silnika,
C - wlot świeżego powietrza.
Przed wyjęciem należy oznaczyć sobie rurki, tak żeby przy montażu wróciły na swoje miejsce.
Zbiornik jest mocowany obejmą skręconą nakrętką (strzałka).

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Odkręcamy nakrętkę, ściągamy wężyki i wyjmujemy pochłaniacz.
Jak widać, prezentowany poniżej ezemplaż ma nieco inaczej wyprowadzone króćce. Dla pewności oznaczono je na fotce poniżej:
A - wlot par paliwa z baku,
B - wylot do kolektora ssącego silnika,
C - wlot świeżego powietrza.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Gdy już mamy zbiornik na stole odcinamy jego dno. Robimy to jak najbliżej fabrycznego połączenia (kołnierza) i tniemy po obwodzie, tak żeby nie uszkodzić kratki z dociskiem i rurki w środku.
Po odcięciu dna, ze środka wysypie się węgiel aktywny.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Jak widać powyżej, z gąbki zostało tylko wspomnienie. Odsiewamy węgiel od resztek gąbki i wyjmujemy kratkę ze dna. Sprawdzamy drożność króćców.
Kolejny etap to docięcie dwóch kawałków gąbki. W zupełności wystarczy do tego zwykła gąbka poliuretanowa - jest ona odporna na benzynę. Jeśli jednak nie mamy do niej zaufania, lub szukamy pewnego źródła, to można zastosować gąbkę impregnowaną jaka jest używana na filtry powietrza do silników spalinowych napędzających urządzenia ogrodnicze (piły, kosiarki itp.). Wycinamy sobie z gąbki dwa kółka o średnicy trochę większej od wnętrza pochłaniacza, tak żeby ciasno weszła do środka.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Wkładamy pierwszy krążek do środka,

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

wsypujemy węgiel,

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

i przykrywamy drugim krążkiem. Na gąbkę kładziemy kratkę z dociskiem. 8 "łapek", które odpychają kratkę od dna warto lekko nagrzać i odgiąć, żeby dobrze spełniały swoją rolę.
Wtedy, po założeniu dna, całość będzie dobrze ściśnięta.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Pora na przytwierdzenie dna.
Pochłaniacz jest wykonany z polipropylenu. Tworzywo to niestety nie jest wdzięcznym materiałem do klejenia. Są oczywiście kleje, które dają radę, ale najlepszym wyjściem jest spawanie. Wystarczy do tego opalarka z odpowiednią dyszą (i regulacją temp.) i laska spoiwa PP.
Wbrew pozorom spawanie nie jest trudne, można je opanować w kilka minut po obejrzeniu kilku filmów instruktażowych jakich pełno w sieci.
Ważne, żeby urządzenie grzejne miało regulację temp. ponieważ w wypadku przegrzania, PP zaczyna się topić i skutecznie uniemożliwia łączenie się tworzywa. Polecana temperatura spawania to ok. 300oC. Dla porównania opalarka bez regulacji temperatury ogrzewa powietrze bez problemu do temp. rzędu 500oC.
Po spawaniu pochłaniacz jest gotowy do montażu.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Zanim jednak założymy go z powrotem, trzeba sprawdzić drożność wężyków które są do niego podłączone. Wężyk zasilający w powietrze nie stanowi problemu - jest krótki i wystarczy weń dmuchnąć.
Drugi wężyk idący do kolektora ma po drodze zaworek.
Odłączamy go i dmuchając w wężyk sprawdzamy czy nie jest zapchany. Samym zaworkiem też warto potrząsnąć, żeby się przekonać, czy nie wylatują z niego granulki węgla.
Pozostaje wężyk łączący pochłaniacz ze zbiornikiem paliwa, a dokładniej z wlewem.
Jeśli nie posiadamy nadkoli tylnych to po spojrzeniu na wlew paliwa od strony wnęki tylnego błotnika ukarze się nam taki widok.
Wężyk pochłaniacza to ten górny.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Ściągamy go i dmuchając weń na przemian z obu stron sprawdzamy czy jest drożny.
Jeśli mamy nadkole, to nie musimy go demontować. Można wężyk rozłączyć przy filtrze paliwa.

 Naprawa pochłaniacza par paliwa [F]

Węgiel zwykle osadza się w poziomo idącej części tekalanowej.
Po udrożnieniu układu możemy zainstalować pochłaniacz na jego miejscu.
Podłączamy wężyki, zakładamy nadkole i przykręcamy koło.

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.