HomeDział technicznyDiagnostykaDiagnostyka układu wtryskowego

Diagnostyka układu wtryskowego

 Opel Astra - układ wtryskowy - diagnostyka

Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym.

Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika) w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10 sek.

Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak odłączać akumulatora, ponieważ brak napięcia przez ponad 10 sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami usterek. Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu diagnostycznym (ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic Link). W przypadku Astry i Astry Classic złącze to znajduje się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z bezpiecznikami, natomiast w Astrze II gniazdo jest zlokalizowane między dźwigniami: zmiany biegów i hamulca ręcznego (dostęp po podważeniu osłony od strony dźwigni zmiany biegów).

W zależności od modelu, roku produkcji i typu silnika mogą występować różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z oznaczeniami znajduje się na ilustracjach poniżej.

Złącze 10-pinowe Złącze 16-pinowe
Złącze diagnostyczne 10-pinowe        Złącze diagnostyczne 16-pinowe



W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów usterek należy zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem czerownym. W zależności od złącza są to piny: A i B w gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-pinowym.

Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej

Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać.

Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1
dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfre 2
trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd.
Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka.
Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.

W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.

Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.Znaczenie kodów jest oczywiście zależne od rodzaju układu wtryskowego zastosowanego w danym silniku.

Uzupełnienie

W nowszych rocznikach astry II może zdarzyć się sytuacja, że w 16-pinowym złączu brak pinu nr 6.
Oczywiście uniemożliwia to wykonanie diagnostyki "drucikiem", ale jest inny sposób.

Kody uzyskane w ten sposób są w formacie 4-cyfrowym, ich lista znajduje się tutaj: Kody 4-cyfrowe

Metodologia wywoływania kodów:

"Siedząc w samochodzie wciskamy pedał gazu i hamulca do oporu, przekręcamy kluczyk w pozycję II nie zapalając samochodu,
i liczymy błyśnięcia kontrolki samochodu z kluczem. Format 0000 - 10 błyśnięć to 0. W nowszych astrach lub vectrach kod
powinien pojawić się na wyświetlaczu." - cyt. za kolegą kropaske.

Drugi opis procedury diagnostycznej:

"Po pierwsze - trzeba włączyć auto, nacisnąć hamulec do dechy, nie puszczać go, wyłączyć zapłon, wcisnąć dodatkowo
gaz do dechy, włączyć zapłon, po 10 sekundach zaczyna mrugać." - cyt. za kolegą MunIO

Metodę sprawdzono z powodzeniam w silnikach: Z16XE, Z16XEP, Z14XEP, Y17DT. Prawdopodobnie zadziała także w innych.

  

Kody usterek dla układu MULTEC Delco Remy
Kod Wyjaśnienie
12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
13 Sonda lambda - brak sygnału
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - za niskie napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - za wysokie napięcie
16 Czujnik spalania stukowego (X16SZ)
17 Wtryskiwacz (X16XEL)
18 System regulacji spalania stukowego (X16SZ)
19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - fałszywy sygnał (C18NZ/X16SZ)
21 Czujnik położenia przepustnicy - za wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - za niskie napięcie
24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25 Wtryskiwacz - za wysokie napięcie (C18NZ/X16SZ)
29 Przekaźnik pompy paliwa - za niskie napięcie
32 Przekaźnik pompy paliwa - za wysokie napięcie
33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - za wysokie napięcie
34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - za niskie napięcie
35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41 Przewód EST-B (2/3) - za wysokie napięcie (X16SZ/X16XEL)
42 Przewód EST-A (1/4) - za wysokie napięcie (X16SZ/X16XEL), lub:
Brak impulsów z układu zapłonowego (pozostałe silniki)
43 Układ recyrkulacji spalin (X16SZ/X16XEL)
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
47 Zawór recyrkulacji spalin
49 Akumulator - za wysokie napięcie
51 Pamięć urządzenia sterującego - uszkodzona
52 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - za niskie napięcie (X16XEL)
53 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - za wysokie napięcie (X16XEL)
55 Urządzenie sterujące
56 Elektrozawór dopływu powietrza dodatkowego - za niskie napięcie (X16XEL)
57 Elektrozawór dopływu powietrza dodatkowego - za wysokie napięcie (X16XEL)
61 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - za wysokie napięcie (X16XEL)
62 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - za wysokie napięcie (X16XEL)
63 Przewód EST-B (2/3) - za niskie napięcie
64 Przewód EST-A (1/4) - za niskie napięcie
69 Czujnik temperatury powietrza - za niskie napięcie
71 Czujnik temperatury powietrza - za wysokie napięcie
75 Kontrola momentu obrotowego - za niskie napięcie
76 Kontrola momentu obrotowego - za wysokie napięcie
81 Wtryskiwacz - za wysokie napięcie
93 Moduł sterujący QUAD

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.