HomeDział technicznyDiagnostykaDiagnostyka układu ABS

Diagnostyka układu ABS

Opel Astra - diagnostyka układu ABS

Usterkę układu ABS można samodzielnie zdiagnozować poprzez złącze diagnostyczne.
Procedura jest podobna jak przy diagnostyce układu wtryskowego, różnica polega na tym, że mostkuje się inne piny.
Opisany sposób diagnostyki działa z powodzeniem w starszych rocznikach, wyposażonych w gniazdo diagnostyczne 10-pinowe.

Złącze 10-pinowe 
Złącze diagnostyczne 10-pinowe

W celu wywołania procedury diagnostycznej zwieramy piny "A" i "K". Należy to robić przy wyłączonym zapłonie.
Po umieszczeniu zworki w gnieździe włączamy zapłon i obserwujemy lampkę kontrolną, tzw. check control.

Kody są sygnalizowane przez cykliczne zapalanie i gaśnięcie lampki. Jeden krótki błysk lampki oznacza cyfrę "1", dwa błyski "2" itd.
Kody błędów są dwucyfrowe, między błyskami oznaczającymi poszczególnymi cyfry jest przerwa.
Dłuższa (ok. 1 sek.) występuje między kolejnymi kodami.

Przykład dla kodu "12": jeden błysk - przerwa - dwa błyski, itd

Jeżeli w pamięci sterownika ABS nie znajdują się zapisane kody błędów zostanie wyświetlony kod "12".

Znaczenie pozostałych kodów w Tabeli: 

Kod Znaczenie
12 Brak błędów
16 Zawór elektromagnetyczny obwodu przedniego lewego hamulca uszkodzony
17 Zawór elektromagnetyczny obwodu przedniego prawego hamulca uszkodzony
18 Zawór elektromagnetyczny obwodu tylnego hamulca uszkodzony
25 Prędkość kół zębatych - nieodpowiednia ilość zębów/wymiar koła
35 Przekaźnik pompy - uszkodzony przekaźnik/obwód przekaźnika
37 Włącznik świateł STOP - uszkodzenie włącznika/w obwodzie włącznika
39 Czujnik przedniego lewego koła - brak/słaby sygnał z czujnika
41 Czujnik przedniego lewego koła - uszkodzony czujnik/obwód czujnika
42 Czujnik przedniego prawego koła - brak/słaby sygnał z czujnika
43 Czujnik przedniego prawego koła - uszkodzony czujnik/obwód czujnika
44 Czujnik tylnego lewego koła - brak/słaby sygnał z czujnika
45 Czujnik tylnego lewego koła - uszkodzony czujnik/obwód czujnika
46 Czujnik tylnego prawego koła - brak/słaby sygnał z czujnika
47 Czujnik tylnego prawego koła - uszkodzony czujnik/obwód czujnika
48 Zasilanie pojazdu - napięcie zasilania <9.4V
55 Sterownik - uszkodzenia sterownika
56 Linia transmisji danych - zbyt niskie napięcie

 

Po zakończeniu odczytu kodów należy wyłączyć zapłon i wyciągnąć zworkę z gniazda diagnostycznego.

Źródło: forum

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.